Taierea porcului
Leave a Reply
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.
Prin ce filiera a ajuns porcul sa fie sacrificat ritual in spatiul etnic romanesc are mai putina importanta. Semnificativ este faptul ca urme extrem de vechi are ritualului sunt pastrate de romani la cea mai insemnata sarbatoare traditionala, Anul Nou. Ritualul taierii porcului aminteste de jertfele aduse in antichitate zeitatilor care apareau si dispareau, se nasteau si mureau in perioadele de innoire a timpului calendaristic.
Taierea porcilor avea loc intr-o anumita zi, la Ignat (20 decembrie), si intr-un anumit moment al zilei, de obicei in zori sau dimineata. Credinta ca porcul isi viseaza moartea in noaptea de Ignar, prinderea si injughierea animalului, efectuarea diferitelor semne rituale pe corpul neinsufletit, jumulirea parului pentru confectionarea bidinelelor, parlirea sau jupuirea pielii pentru opinci, taierea corpului in bucati etc. ofereau suficiente momente pentru savarsirea practicilor rituale menite sa preintampine stingerea “semintei” porcilor, sa asigure sanatatea gazdei in noul an, sa alunge spiritele rele, sa prezica vremea pe o perioada mai indelungata de timp, sa fertilizeze ogiarele pentru a obtine roade bogate.
De altfel, functia rituala a sacrificiului este bine evidentiata de informatiile etnografice: “La taiere nu trebuie sa stea nimeni primprejur dintre cei care sunt milosi din fire, caci se crede ca porcul moare cu mare greutate; carnea unui astfel de porc nu va fi buna. Pe porc sa nu-l vaite nimeni” (Pamfile, 1914) si altele.
Ignat este, se pare, o divinitate solara care a dat numele si data de celebrare a Sfantului Ignatie Teofanul (20 decembrie) din calendarul ortodox, sinonim cu Ignatul Porcilor. Sacrificiul sangeros al porcului si ritul funerar de incinerare (parlitul porcului) in ziua de ignat (ignis = foc) este o practica preistorica, ce supravietuieste in tinuturile romanesti extracarpatice. Perechea lui feminina, Inatoarea, este de asemenea asociata cu focul si rugul funerar. Femeiele care lucreaza in ziua de Ignat sunt torturate si oparite cu apa clocotita, asa cum procedeaza si Joimarita la Joimari.
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.
Se povesteste cum in muntii ce-l adaposteau pe Marele Zeu al Geto-Dacilor se afla un preot al...
Obiceiul s-a perpetuat pana in zilele noastre nu numai pentru ca era foarte simplu si drept, ci...
Problema mortii a fost si ramane una din problemele insolubile ale omenirii. Daca problema vietii, a nasterii,...
Luna a sasea e dedicata zeitei Iuno, sotia lui Jupiter si protectoarea femeilor maritate. Intrucat in iunie...
Aceasta credinta in nadejdea existentei razboinice vine din adancul unui crez deosebit de alte popoare ale timpului....
A devenit atit de obisnuita folosirea unei culori sau a mai multora si nu oricum, ci...
Marii pontifi asocia?i la domnie cu regii daci nu par a fi ni?te preo?i simpli sau improviza?i,...
?n tradi?ia folcloric? rom?neasc?, mai multe surse atest? credin?a ?n „v?mile v?zduhului“, parte component? a imaginarului care...
Anul este o personificare a Soarelui numit la solsti?iul de iarn? An Vechi, ?nainte de a muri...
There are no upcoming evenimente at this time.
RSS